Popis: Dějiny pedagogiky
"Dějiny pedagogiky : Kasper Tomáš, Kasperová Dana"
Publikace je nezbytným studijním materiálem pro studenty učitelství všech fakult a všech oborů na fakultách pedagogických.Tematizuje problematiku dějin výchovy a vzdělání v období novověku a v době moderní, sleduje období 17. až poloviny 20. století. Ukazuje hlavní mezníky vývoje evropského školství s akcentem na české země. Důraz je kladen na bouřlivou a dodnes aktuální reformně pedagogickou diskusi 20. století. Čtenář je seznámen s hlavními východisky tohoto světového i českého fenoménu, ale i s jednotlivými vybranými světovými i českými reformně pedagogickými koncepcemi. Kniha obsahuje věcný i jmenný rejstřík a hlavní doporučenou literaturu.
Z Obsahu
Obsah
Předmluva
Pedagogické myšlení Jana Ámose Komenského
Komenský – poutník na prahu novověku
Komenský jako protestant a české země
Komenský bloudící v „Labyrintu světa“
Komenský a novověká věda
Komenského všenápravné snahy
Komenského „Vševýchova“
Komenského metoda učení
Textová analýza
ohn Locke a koncept „všemocné“ výchovy
Komenský, Locke, Rousseau a jejich pedagogické motivy v období novověku
John Locke – spolutvůrce občanské společnosti?
John Locke – svědek a zastánce demokratických změn v Anglii
Locke a jeho politologické myšlení
Lockovo pedagogické myšlení a výchova občana
Textová analýza
Jean Jacques Rousseau a mýtus „přirozené, svobodné“ výchovy
J J Rousseau – filozof citu
Rousseau na útěku před společností i sám před sebou
Rousseau a „přirozená“ výchova
Textová analýza
Filantropisté a zbožnost ve výchově
Osvícenství v Německu
Znaky filantropismu
Filantropisté – pedagogové „posedlí výchovou“
Filantropisté – spolupracovníci a kritici Basedowa
Johann Heinrich Pestalozzi – otec i matka chudých dětí, aneb Švýcar elkého srdce
Ovícenské reformy v českých zemích
České země v době osvícenství
Školské reformy
Všeobecný školní řád – pedagogická analýza
Význam Františka Kindermanna pro tereziánskou školskou reformu
Textová analýza
Stabilizace veřejného školství v českých zemích a rozvoj edagogiky jako vědy
Rozvoj školství v 19 století v českých zemích
Hasnerův zákon
Textová analýza
Rozvoj pozitivizmu a dopady na učební obsahy
Pedagogický systém J F Herbarta
Herbartova koncepce vyučování
Světové reformně pedagogické hnutí
Reformní pedagogika
Frankofonní reformně pedagogičtí představitelé
Pragmatická pedagogika
Textová analýza
Individualizace v amerických reformně pedagogických konceptech
Německá reformně pedagogická tradice
Maria Montessori a její pedagogická koncepce
K principům pedagogiky Marie Montessori
Didaktický materiál a připravené prostředí
Osobnost a postavení vychovatele – učitele v koncepci M Montessori
Textová analýza
Reformně pedagogická koncepce Celestina Freineta
Východiska a principy pedagogického myšlení Célestina Freineta
Moderní francouzská škola
Venkovské výchovné ústavy
C Reddie – duchovní otec venkovských výchovných ústavů
Venkovské výchovné ústavy v Německu
Hermann Lietz a jím založené venkovské výchovné ústavy
Venkovské výchovné ústavy založené spolupracovníky a následovníky Lietze
Emlohstobba – pedagogický manifest německých venkovských výchovných ústavů
Pedagogické principy Lietzových ústavů
Gustav Wyneken a Svobodná obec ve Wickersdorfu
Výchovné a vzdělávací zásady ve Svobodné školní obci ve Wickersdorfu
Pospolitost a svobodná školní obec
Pedagogika Rudolfa Steinera a koncepce waldorfského školství
Rudolf Steiner – teosof a antroposof
K názvu a cílům waldorfské školy
Goetheanum – centrum antroposofů
Charakteristika a cíle modeního školství
Textová analýza
Peter Petrsen a jenský plán
Pedagogické prostředky jenské pedagogiky
Rozvrhování učiva
Reformně pedagogické hnutí v ČSR
Situace ve školství v ČSR po roce 1918
České reformně pedagogické pokusy v prvním desetiletí vzniku ČSR
„Příhodovská“ reforma
Komenium – jednotná vnitřně diferencovaná škola druhého stupně
Činná či produkční škola
Koncentrace
Diferenciace a individualizace
Hodnocení a klasifikace
Společenská škola
Německé reformně pedagogické pokusy v ČSR
Textová analýza
Doporučená literatura